Voorverkoopkorting: Mijn Tesla Model 3 boek is nu te bestellen.
Jorma de Ronde

De (totale) bijtelling van een nieuwe versus tweedehands Tesla

maandag 23 maart 2020, 10:01 door | 1,310x gelezen | 2 reacties

We zitten inmiddels al een paar maanden in 2020, de 8 procent bijtelling voor elektrische auto's wordt het nieuwe normaal, en de laatste voorraadmodellen uit 2019 zijn wel zo'n beetje verkocht. Mooi was die tijd van 4 procent verlaagde bijtelling.

Maar de stimuleringsmaatregelen hebben hun doel niet gemist en Nederland doet het relatief gezien erg goed als 'elektrisch rijdend land'. Er rijden inmiddels rond de 110.000 elektrische auto's in Nederland!

Daarvan zijn er 30.000 een Model 3, en bijna 13.000 een Model S.

Tesla's van voor 2020


Al die Tesla's gaan natuurlijk een keertje ingeruild worden en beschikbaar komen op de tweedehands markt. En omdat de bijtelling altijd voor 60 maanden wordt vastgezet betekent dit ook dat veel van die occasions nog in de 4 procent bijtelling zitten.

Naast de lagere aanschafprijs van een occasion kun je dus zakelijk nog extra voordeel pakken met een lagere bijtelling.

Al moet ik er meteen even bij zeggen dat er begin dit jaar Tesla Model 3 occasions te koop stonden voor een hógere prijs dan een nieuwe! Wat een handelaars..

Tesla Model 3


Het rekensommetje van de bijtelling


Het sommetje staat of valt eigenlijk met hoe lang je van plan bent de nieuwe of tweedehands auto te gaan rijden. De reden daarvoor is dat de bijtelling voor 60 maanden wordt vastgezet.

Stel je koopt een Tesla occasion uit mei 2015, dan geldt de 4 procent bijtelling nog maar tot mei 2020. Daarna betaal je de bijtelling die in dat jaar geldt, en het jaar daarop wordt de bijtelling opnieuw vastgesteld met behulp van de dán geldende regels.

Dat betekent dat je in 2021 al op 12 procent bijtelling zit, en in 2022 op 16 procent bijtelling. Zo kan een Tesla occasion in de bijtelling opeens toch nog prijzig worden.

Belangrijk om te onthouden dat de bijtelling nooit hoger kan zijn dan de daadwerkelijk gemaakte kosten, maar de vraag is dan of het nog nuttig is de Tesla als zakelijk vermogen te beschouwen.

Voor een model uit bijvoorbeeld 2019 is het al wel snel aantrekkelijk, zeker als de fiscale waarde onder (of dichtbij) de cap blijft (de 'cap' is het bedrag tot waar de verlaagde bijtelling geldt).

Voorbeeld: Tesla Model 3 uit 2019


Je koopt begin 2020 een Tesla Model 3 die in december 2019 op kenteken is gezet. Dat betekent dat de verlaagde bijtelling geldt tot januari 2025 (= 60 maanden). De fiscale waarde is vastgesteld op 48.980 euro.

Voor het gemak gaan we er vanuit dat de bijtelling in de hoogste belastingschijf valt (49,5%).

jaarbijtellingbruto bijtellingnetto bijtelling
2020-20244%163 euro81 euro
Totaal9.796 euro4.849 euro

Dit vergelijken we nu met een Tesla Model 3 die een maand later op kenteken is gezet, en dus onder het 8 procent bijtellingstarief valt. Bovendien valt het gedeelte van de fiscale waarde boven 45.000 euro in het normale bijtellingstarief van 22 procent.

jaarbijtellingbruto bijtellingnetto bijtelling
2020-20248% + 22%373 euro185 euro
Totaal22.378 euro11.077 euro

Het verschil tussen beide is maar liefst 6.228 euro netto! Hier is het dus overduidelijk dat als je de kans hebt je zeker voor een model uit 2019 moet gaan.

In Nederland helaas bijna niet meer beschikbaar, maar importeren van 2019 modellen (met 4 procent bijtelling) is ook nog een optie, voor de bijtelling mag de eerste registratie namelijk ook in het buitenland gedaan zijn.

Voorbeeld: Tesla Model S uit 2016


Het vorige voorbeeld was (expres) makkelijk: voor de hele gewenste looptijd gold dezelfde bijtelling. Maar stel je koopt een occasion uit 2016 en je bent van plan deze 5 jaar zakelijk te rijden, wat gebeurt er dan?

We gaan uit van een fiscale waarde van 111.000 euro (ja, ze waren duur toen).

Stel de eerste registratie was in januari 2016, dan loopt de verlaagde bijtelling af in februari 2021. Daarna wordt er per jaar gekeken wat de bijtelling is. Extra ingewikkeld wordt het nog doordat de verlaagde bijtelling eigenlijk een korting is, en het normaaltarief van de bijtelling in 2016 25 procent was.

Lang en ingewikkeld verhaal, maar de bijtelling voor de rest van 2021 wordt 15 procent over de eerste 40.000 euro, en 25 procent over de resterende 70.000 euro.

jaarbijtellingbruto bijtellingnetto bijtelling
20204%367 euro182 euro
20211 maand 4%
11 maanden 15% + 25%
1.826 euro904 euro
2022-202419% + 25%2.092 euro1.035 euro
Totaal101.608 euro50.296 euro

Nu zul je zeer waarschijnlijk (mag ik hopen) geen €101.608 aan kosten maken over die 5 jaar, dus de bijtelling zal gelijk zijn aan de kosten. Daarmee blijft er na het eerste jaar geen zakelijk voordeel meer over.

Een tweedehands Tesla Model S 85D vond ik voor rond de 50.000 euro exclusief BTW online. Puur zakelijk gezien koop je daar veel beter een Model 3 voor (idealiter uit 2019, maar ook uit 2020 is stukken voordeliger).

Voorbeeld: Tesla Model S uit 2017, die je 2 jaar rijdt


Je kunt het natuurlijk ook mooi in gaan plannen en je Tesla rijden tot de verlaagde bijtelling niet meer geldt.

We nemen in dit voorbeeld een Tesla Model S 75D, fiscale waarde 85.250 euro, eerste registratie januari 2017.

jaarbijtellingbruto bijtellingnetto bijtelling
2020-20214%284 euro141 euro
Totaal6.820 euro3.376 euro

En dat is juist weer goedkoper dan nu een Model 3 kopen!

Al die regels maken het er niet makkelijker op, deze cijfers heb ik uit de calculator voor netto bijtelling elektrische auto's gehaald. En uiteraard kun je daar ook zelf kijken wat de totale bijtelling voor jouw nieuwe of tweedehands Tesla gaat worden.

Tesla model s 3 x


Conclusie


Het is financieel gezien heel interessant om een Tesla te kopen met een eerste registratie vóór 2020. De bijtelling is dan maar 4 procent (bij auto's van voor 2018 zelfs over de gehele fiscale waarde).

Maar er is een grote 'maar': de verlaagde bijtelling geldt éénmalig voor een periode van 60 maanden, daarna wordt de bijtelling jaarlijks vastgesteld via de dan geldende regels.

Denk je een superkoopje gedaan te hebben met een Tesla occasion uit 2016, dan kan dat zeker het geval zijn, maar vanaf 2021 gaat je bijtelling als een raket de lucht in.

Je rijdt natuurlijk nog steeds een prachtige auto, maar je kunt dan beter privé gaan rijden in plaats van zakelijk

Jorma de Ronde

Over de auteur

Jorma heeft geen Tesla, wel een Kia e-Niro. Sowieso groot fan van alles wat elektrisch rijdt, maar zag soms door de belasting, berekening, en regeling bomen het bos niet meer. Daarom ofof.nl opgezet met als doel in ieder geval de (netto) kosten van elektrisch rijden voor ondernemers duidelijk te maken.

2 reacties

  1. frank
    frank schreef op dinsdag 24 maart 2020 om 12:16

    "Belangrijk om te onthouden dat de bijtelling nooit hoger kan zijn dan de daadwerkelijk gemaakte kosten", maar de vraag is dan of het nog nuttig is de Tesla als zakelijk vermogen te beschouwen.

    LET OP !! dit geldt alleen als je een auto van de zaak rijdt van een éénmanszaak of v.o.f. Dus bij een BV geldt gewoon de werkelijke bijtelling en wordt niet gekeken naar de werkelijke kosten (hieronder valt trouwens ook de afschrijving van de Tesla !!).

  2. Jorma
    Jorma schreef op dinsdag 24 maart 2020 om 12:46

    Hallo Frank,

    Dank voor je commentaar en inderdaad is de afschrijving een kostenpost.
    En een hele goede opmerking m.b.t. een BV. Voor DGA of een 'gewone werknemer' geldt de hele bijtelling, zonder maximum.
    Waarschijnlijk zul je als DGA dan de auto overbrengen naar privé (wat iemand met een eenmanszaak of VOF dan juist weer niet kan), dus het 2e deel van het verhaal blijft wel staan: het is niet meer nuttig om de auto als zakelijk vermogen te beschouwen, in privé is het immers goedkoper.

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Algemeen

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.