De (totale) bijtelling van een nieuwe versus tweedehands Tesla
maandag 23 maart 2020, 10:01 door Jorma de Ronde | 9,810x gelezen | 3 reactiesWe zitten inmiddels al een paar maanden in 2020, de 8 procent bijtelling voor elektrische auto's wordt het nieuwe normaal, en de laatste voorraadmodellen uit 2019 zijn wel zo'n beetje verkocht. Mooi was die tijd van 4 procent verlaagde bijtelling.
Maar de stimuleringsmaatregelen hebben hun doel niet gemist en Nederland doet het relatief gezien erg goed als 'elektrisch rijdend land'. Er rijden inmiddels rond de 110.000 elektrische auto's in Nederland!
Daarvan zijn er 30.000 een Model 3, en bijna 13.000 een Model S.
Tesla's van voor 2020
Al die Tesla's gaan natuurlijk een keertje ingeruild worden en beschikbaar komen op de tweedehands markt. En omdat de bijtelling altijd voor 60 maanden wordt vastgezet betekent dit ook dat veel van die occasions nog in de 4 procent bijtelling zitten.
Naast de lagere aanschafprijs van een occasion kun je dus zakelijk nog extra voordeel pakken met een lagere bijtelling.
Al moet ik er meteen even bij zeggen dat er begin dit jaar Tesla Model 3 occasions te koop stonden voor een hógere prijs dan een nieuwe! Wat een handelaars..
Het rekensommetje van de bijtelling
Het sommetje staat of valt eigenlijk met hoe lang je van plan bent de nieuwe of tweedehands auto te gaan rijden. De reden daarvoor is dat de bijtelling voor 60 maanden wordt vastgezet.
Stel je koopt een Tesla occasion uit mei 2015, dan geldt de 4 procent bijtelling nog maar tot mei 2020. Daarna betaal je de bijtelling die in dat jaar geldt, en het jaar daarop wordt de bijtelling opnieuw vastgesteld met behulp van de dán geldende regels.
Dat betekent dat je in 2021 al op 12 procent bijtelling zit, en in 2022 op 16 procent bijtelling. Zo kan een Tesla occasion in de bijtelling opeens toch nog prijzig worden.
Belangrijk om te onthouden dat de bijtelling nooit hoger kan zijn dan de daadwerkelijk gemaakte kosten, maar de vraag is dan of het nog nuttig is de Tesla als zakelijk vermogen te beschouwen.
Voor een model uit bijvoorbeeld 2019 is het al wel snel aantrekkelijk, zeker als de fiscale waarde onder (of dichtbij) de cap blijft (de 'cap' is het bedrag tot waar de verlaagde bijtelling geldt).
Voorbeeld: Tesla Model 3 uit 2019
Je koopt begin 2020 een Tesla Model 3 die in december 2019 op kenteken is gezet. Dat betekent dat de verlaagde bijtelling geldt tot januari 2025 (= 60 maanden). De fiscale waarde is vastgesteld op 48.980 euro.
Voor het gemak gaan we er vanuit dat de bijtelling in de hoogste belastingschijf valt (49,5%).
jaar | bijtelling | bruto bijtelling | netto bijtelling |
2020-2024 | 4% | 163 euro | 81 euro |
Totaal | 9.796 euro | 4.849 euro |
Dit vergelijken we nu met een Tesla Model 3 die een maand later op kenteken is gezet, en dus onder het 8 procent bijtellingstarief valt. Bovendien valt het gedeelte van de fiscale waarde boven 45.000 euro in het normale bijtellingstarief van 22 procent.
jaar | bijtelling | bruto bijtelling | netto bijtelling |
2020-2024 | 8% + 22% | 373 euro | 185 euro |
Totaal | 22.378 euro | 11.077 euro |
Het verschil tussen beide is maar liefst 6.228 euro netto! Hier is het dus overduidelijk dat als je de kans hebt je zeker voor een model uit 2019 moet gaan.
In Nederland helaas bijna niet meer beschikbaar, maar importeren van 2019 modellen (met 4 procent bijtelling) is ook nog een optie, voor de bijtelling mag de eerste registratie namelijk ook in het buitenland gedaan zijn.
Voorbeeld: Tesla Model S uit 2016
Het vorige voorbeeld was (expres) makkelijk: voor de hele gewenste looptijd gold dezelfde bijtelling. Maar stel je koopt een occasion uit 2016 en je bent van plan deze 5 jaar zakelijk te rijden, wat gebeurt er dan?
We gaan uit van een fiscale waarde van 111.000 euro (ja, ze waren duur toen).
Stel de eerste registratie was in januari 2016, dan loopt de verlaagde bijtelling af in februari 2021. Daarna wordt er per jaar gekeken wat de bijtelling is. Extra ingewikkeld wordt het nog doordat de verlaagde bijtelling eigenlijk een korting is, en het normaaltarief van de bijtelling in 2016 25 procent was.
Lang en ingewikkeld verhaal, maar de bijtelling voor de rest van 2021 wordt 15 procent over de eerste 40.000 euro, en 25 procent over de resterende 70.000 euro.
jaar | bijtelling | bruto bijtelling | netto bijtelling |
2020 | 4% | 367 euro | 182 euro |
2021 | 1 maand 4% 11 maanden 15% + 25% | 1.826 euro | 904 euro |
2022-2024 | 19% + 25% | 2.092 euro | 1.035 euro |
Totaal | 101.608 euro | 50.296 euro |
Nu zul je zeer waarschijnlijk (mag ik hopen) geen €101.608 aan kosten maken over die 5 jaar, dus de bijtelling zal gelijk zijn aan de kosten. Daarmee blijft er na het eerste jaar geen zakelijk voordeel meer over.
Een tweedehands Tesla Model S 85D vond ik voor rond de 50.000 euro exclusief BTW online. Puur zakelijk gezien koop je daar veel beter een Model 3 voor (idealiter uit 2019, maar ook uit 2020 is stukken voordeliger).
Voorbeeld: Tesla Model S uit 2017, die je 2 jaar rijdt
Je kunt het natuurlijk ook mooi in gaan plannen en je Tesla rijden tot de verlaagde bijtelling niet meer geldt.
We nemen in dit voorbeeld een Tesla Model S 75D, fiscale waarde 85.250 euro, eerste registratie januari 2017.
jaar | bijtelling | bruto bijtelling | netto bijtelling |
2020-2021 | 4% | 284 euro | 141 euro |
Totaal | 6.820 euro | 3.376 euro |
En dat is juist weer goedkoper dan nu een Model 3 kopen!
Al die regels maken het er niet makkelijker op, deze cijfers heb ik uit de calculator voor netto bijtelling elektrische auto's gehaald. En uiteraard kun je daar ook zelf kijken wat de totale bijtelling voor jouw nieuwe of tweedehands Tesla gaat worden.
Conclusie
Het is financieel gezien heel interessant om een Tesla te kopen met een eerste registratie vóór 2020. De bijtelling is dan maar 4 procent (bij auto's van voor 2018 zelfs over de gehele fiscale waarde).
Maar er is een grote 'maar': de verlaagde bijtelling geldt éénmalig voor een periode van 60 maanden, daarna wordt de bijtelling jaarlijks vastgesteld via de dan geldende regels.
Denk je een superkoopje gedaan te hebben met een Tesla occasion uit 2016, dan kan dat zeker het geval zijn, maar vanaf 2021 gaat je bijtelling als een raket de lucht in.
Je rijdt natuurlijk nog steeds een prachtige auto, maar je kunt dan beter privé gaan rijden in plaats van zakelijk
Over de auteur
Jorma heeft geen Tesla, wel een Kia e-Niro. Sowieso groot fan van alles wat elektrisch rijdt, maar zag soms door de belasting, berekening, en regeling bomen het bos niet meer. Daarom ofof.nl opgezet met als doel in ieder geval de (netto) kosten van elektrisch rijden voor ondernemers duidelijk te maken.
3 reacties
-
frank schreef op dinsdag 24 maart 2020 om 12:16
"Belangrijk om te onthouden dat de bijtelling nooit hoger kan zijn dan de daadwerkelijk gemaakte kosten", maar de vraag is dan of het nog nuttig is de Tesla als zakelijk vermogen te beschouwen.
LET OP !! dit geldt alleen als je een auto van de zaak rijdt van een éénmanszaak of v.o.f. Dus bij een BV geldt gewoon de werkelijke bijtelling en wordt niet gekeken naar de werkelijke kosten (hieronder valt trouwens ook de afschrijving van de Tesla !!). -
Jorma schreef op dinsdag 24 maart 2020 om 12:46
Hallo Frank,
Dank voor je commentaar en inderdaad is de afschrijving een kostenpost.
En een hele goede opmerking m.b.t. een BV. Voor DGA of een 'gewone werknemer' geldt de hele bijtelling, zonder maximum.
Waarschijnlijk zul je als DGA dan de auto overbrengen naar privé (wat iemand met een eenmanszaak of VOF dan juist weer niet kan), dus het 2e deel van het verhaal blijft wel staan: het is niet meer nuttig om de auto als zakelijk vermogen te beschouwen, in privé is het immers goedkoper. -
yl20 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 om 22:56
Interessant, bedankt voor de uitleg! Had nog wel een vraag, ook al is dit topic al 6/7 maanden uit.
"Je kunt het natuurlijk ook mooi in gaan plannen en je Tesla rijden tot de verlaagde bijtelling niet meer geldt."
Kan dit gewoon? Voor je auto dan ineens geen bijtelling meer betalen, auto verkocht, gestopt met afschrijven als kosten? Ben benieuwd...
Deel jouw mening
Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Ook interessant
-
Bestel je Tesla voor 7 oktober 2019
door Elja Trum
-
Wat kost een Tesla Model 3 je netto per maand in 2019, 2020, en daarna
door Jorma de Ronde
-
Bijtelling in 2020 al naar 8 procent
door Elja Trum
-
Bijtellingsregels veranderen; bestel nu je Tesla
door Elja Trum
-
Tesla Model S of Model 3 kopen?
door Elja Trum
Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox
Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via
Elja Trum