Bestel hét Tesla Model 3 boek.
Jorma de Ronde

Wat kost een Tesla Model 3 je netto per maand in 2019, 2020, en daarna

maandag 29 juli 2019, 14:41 door | 39,263x gelezen | 11 reacties

De plannen om de bijtelling voor elektrische voertuigen volgend jaar te verdubbelen van 4% naar 8% zijn inmiddels wel bekend. Maar wat betekent dit nu precies voor de totale netto kosten per maand?

Het maximale bedrag waarvoor de lagere nijtelling geldt, gaat ook omlaag (van 50.000 euro naar 45.000 euro in 2020) en dan hebben we ook nog de MIA. Een goed moment om dit uit te zoeken!

Tesla Model 3 Short Range - wit met standaard velgen


Netto kosten Tesla Model 3 Standard Range Plus


Let op: In alle voorbeelden gaan we uit van financial lease voor de volledige aanschafprijs (rente 3,93%). Hiermee worden de belastingregels het duidelijkst.

Ga je liever voor operational lease, dan kun je in de meeste gevallen zo'n 30 tot 40 euro per maand bij het netto bedrag optellen.

Standard Range Plusper maand
Afschrijving558
Lease kosten68
Verzekering70
Electriciteit40
Bruto kosten736
Aftrek kosten-381
Netto kosten355
Netto MIA-92
Netto bijtelling82
Btw forfait108
Totaal453
Restwaarde6.005
Aanschafkosten47.800
Btw8.296


Opmerkingen
  • Ik ga uit van een looptijd van 5 jaar (60 maanden)

  • Dit voorbeeld rekent met de hoogste belastingschijf (51,75%)

  • Ik ben hier uitgegaan van 15.000km per jaar. De restwaarde en elektriciteitskosten zijn hier op gebaseerd.

  • Voor de afschrijving wordt er uit gegaan van een restwaarde van 6.005 euro. Afhankelijk van wie je vraagt is dit misschien aan de lage kant, maar met de snelle ontwikkelingen op het gebied van elektrische auto's zou dit ook zomaar te hoog kunnen zijn.

  • Wanneer je een sluitende rittenregistratie hebt en veel zakelijk rijdt valt de BTW correctie misschien lager uit, maar het makkelijkst is om uit te gaan van een het btw forfait tarief van 2,7% over de catalogusprijs

  • De MIA wordt eenmalig berekend, in dit voorbeeld wordt dit belastingvoordeel over de looptijd (van 60 maanden) uitgesmeerd. MIA = 27% over aanschafkosten (exclusief BTW, afgetopt op 40.000 euro)


Voor 453 euro netto per maand rijd je dus een splinternieuwe Model 3 Standard Range Plus, die volledig is afgelost na 5 jaar.

Netto kosten voor ditzelfde model met levering in 2020


Standard Range Plusper maand
Afschrijving558
Lease kosten68
Verzekering70
Electriciteit40
Bruto kosten736
Aftrek kosten-381
Netto kosten355
Netto MIA-92
Netto bijtelling182
Btw forfait108
Totaal553
Restwaarde6.005
Aanschafkosten47.800
Btw8.296


Met de levering een half jaartje later betaal je opeens 100 euro (netto!) meer per maand!

Dit valt te verklaren doordat de bijtelling verdubbelt van 4% naar 8% EN de limiet verlaagd wordt naar 45.000 euro.

Over de 2.800 euro die het instapmodel boven die cap uitkomt betaal je 22 procent bijtelling, per maand is dat bijna 52 euro, netto rond de 27 euro.

Door de verdubbeling op het bedrag onder de limiet komen we in totaal op 4% x 45.000 / 12 x 0.5175 = 155 + 27 = 182 euro.

Als je van plan bent om een Model 3 te kopen dan zou ik sterk aanraden dit zo snel mogelijk te doen, 1.200 euro extra per jaar betalen is toch zonde.

Let op: De MIA gaat in op het moment van betalingsverplichting aangaan (een bestelling plaatsen bijvoorbeeld). Het is nog onduidelijk of de MIA regeling in de huidige vorm behouden blijft de komende jaren.

In 2021 wordt het nog wat erger, dan betaal je 652 euro netto per maand, elk daaropvolgend jaar nog weer wat meer. Waarschijnlijk zijn de prijzen voor elektrische auto's dan ook gedaald, dus in de praktijk valt het hopelijk wel mee.

Netto kosten Tesla Model 3 Performance (AWD) (2019)


Standard Range Plusper maand
Afschrijving744
Lease kosten91
Verzekering87
Electriciteit45
Bruto kosten967
Aftrek kosten-500
Netto kosten467
Netto MIA-93
Netto bijtelling219
Btw forfait144
Totaal736
Restwaarde8.230
Aanschafkosten63.990
Btw11.106


Voor dit model komen we met de bijtelling ook in 2019 al boven de cap van 50.000 euro uit. Aangezien de MIA afgetopt wordt op 40.000 euro (exclusief BTW) valt het voordeel daar ook relatief lager uit.

Voor een model dat in de aanschaf 34% meer kost, zijn de netto kosten per maand 62% hoger. De 'Tesla-taks' heeft een flinke invloed.

Koop je dit model met een levering in 2020 dan komen de netto kosten op 853 euro (dat is 117 euro netto meer per maand), en in 2021 betaal je 952 euro per maand. Ook hier dus weer het advies: zorg dat je auto nog dit jaar geleverd wordt.

Een elektrische auto kopen na 2019


Na deze berekeningen zou je kunnen denken dat het uit is met de pret na dit jaar als het gaat over elektrisch rijden. Dat valt gelukkig behoorlijk mee.

Stel je zou in 2020 een 'Tesla op benzine' kopen die 20.000 euro minder kost (zo'n 40% goedkoper), dan zou het plaatje er zo uitzien:

Netto kosten fictieve 'Tesla benzine' (2020)


Besla Model 3per maand
Afschrijving274
Lease kosten39
Verzekering50
Benzine134
Bruto kosten498
Aftrek kosten-258
Netto kosten240
Netto MIA-
Netto bijtelling258
Btw forfait63
Totaal620
Restwaarde6.514
Aanschafkosten27.800
Btw4.825


Per maand ben je dan netto 620 euro kwijt, dat is 67 euro meer dan de 553 euro voor een Tesla Model 3, voor een auto van 20.000 euro minder. En dan heb ik de motorrijtuigenbelasting en de hogere onderhoudskosten nog niet eens meegerekend!

Ook na 2019 blijft het dus bijzonder aantrekkelijk om elektrisch te rijden. Volgens de huidige plannen zou in 2026 alle subsidies voor elektrische voertuigen vervallen, maar dat is wel erg ver in de toekomst kijken.

Tesla Model 3 Standard Range Interieur


Conclusies


De huidige belastingregels maken het voor ondernemers erg aantrekkelijk om elektrisch te gaan rijden. Hoewel de regelingen geleidelijk worden afgebouwd zal dat ook de komende jaren nog het geval blijven. Maar als je twijfelt... beter zo snel mogelijk beslissen!

Voor sommige merken is het al niet meer mogelijk om nog dit jaar geleverd te krijgen (denk aan Hyuandai Kona Electric of Kia E-niro), maar volgens Tesla wordt een Model 3 binnen een maand geleverd. Niet voor niks de meest verkochte auto van de afgelopen maanden!

Mocht jouw situatie iets anders zijn dan in de voorbeelden hierboven (meer kilometers, lagere belastingschijf, etc) dan kun je jouw netto kosten uitrekenen met de netto kosten elektrisch rijden tool waar bovenstaande voorbeelden mee zijn berekend.

Jorma de Ronde

Over de auteur

Jorma heeft geen Tesla, wel een Kia e-Niro. Sowieso groot fan van alles wat elektrisch rijdt, maar zag soms door de belasting, berekening, en regeling bomen het bos niet meer. Daarom ofof.nl opgezet met als doel in ieder geval de (netto) kosten van elektrisch rijden voor ondernemers duidelijk te maken.

11 reacties

  1. Michel van Zandvoort
    Michel van Zandvoort schreef op maandag 29 juli 2019 om 21:33

    Een mooi overzicht van de voordelen bij een zakelijke aanschaf. Ik heb een overzicht gemaakt van de besparingen welke gerealiseerd kunnen worden met een Model 3 SR+ bij een privé aanschaf.

  2. Paul
    Paul schreef op dinsdag 30 juli 2019 om 10:20

    Leuk allemaal, maar ik heb hem "gewoon" gekocht als particulier. Dat is steeds onderbelicht in mijn opinie. Doe bijv. eens een TCO vergelijking tussen de Model 3 en een gelijkwaardige ICE auto....

  3. Jorma
    Jorma schreef op dinsdag 30 juli 2019 om 11:51

    Het lijkt erop dat Michel je al wat verder kan helpen (zie comment bovenaan) vrolijk
    Maar een goed idee om dit ook voor particulieren te doen, zeker als er straks sprake gaat zijn van een subsidiebedrag (zoals in de huidige kabinetsplannen is uitgesproken)!

  4. Elja Trum
    Elja Trum schreef op dinsdag 30 juli 2019 om 14:40

    @Michel; Leuk artikel! Mooi uitgezocht.

    Een besparing van 14.000 euro op 5 jaar bij 30.000 kilometer per jaar is niet niks!

  5. Model 3
    Model 3 schreef op woensdag 31 juli 2019 om 09:37

    @Michel van Zandvoort, mooi artikel. Ik merk alleen in de praktijk dat 1kWh laden ongeveer 1,15-1,2kWh uur kost i.v.m. verlies. Wellicht moet je dat nog meenemen in de berekening.

  6. eric
    eric schreef op woensdag 31 juli 2019 om 14:15

    Aftrekkosten 381,- ? Waar bestaan die uit ?

  7. Jorma
    Jorma schreef op donderdag 1 augustus 2019 om 17:39

    Hallo Eric,

    Die €381 is de belasting die je niet hoeft te betalen omdat je €736 aan bruto kosten hebt.
    Met andere woorden: als je €736 verdient als zelfstandig ondernemer, dan betaal je daar €736 x 51,75% = €381 inkomstenbelasting over.
    Omdat je nu ook €736 aan kosten opgeeft betaal je die inkomstenbelasting niet. Netto betaal je dus €736 - €381 = €355.
    Maakt dat het wat duidelijker?

  8. Klaas
    Klaas schreef op zaterdag 3 augustus 2019 om 17:53

    Mooie vergelijking!
    Al lijkt me de afschrijving wel erg ruim genomen (hoop ik in ieder geval knipoog en mis ik nog onderhoudskosten. Een all-risk verzekering voor 70-87 euro heb ik nog niet kunnen vinden.

    Het BTW-forfait is trouwens aftrekbaar van de winst (is recent een gerechtelijke uitspraak over geweest), dus daarmee halveert deze post!

  9. Jorma
    Jorma schreef op zondag 4 augustus 2019 om 09:18

    @Klaas
    Dank voor je reactie!
    Afschrijving moeten we afwachten idd, fiscaal gezien kan het iig interessant zijn om veel af te schrijven.
    Onderhoudskosten missen inderdaad, daar heb ik nog weinig ervaring mee tot-nu-toe. Deze zullen iig lager uitvallen dan bij een auto op benzine of diesel.
    De verzekeringsbedragen zijn gebaseerd op een berekening die hier vaak voor gebruikt wordt, zit zelf bij Ohra voor €75/mnd dus misschien wat bijstellen nog.
    Heb je een link naar die uitspraak mbt BTW forfait? Dat zou voor mij best verrassend zijn!

  10. Klaas
    Klaas schreef op donderdag 22 augustus 2019 om 14:01

    Wellicht interessante informatie:

    - Btw-correctie privégebruik auto aftrekbaar in IB
    - BTW voor privégebruik auto aftrekbaar van belastbare winst voor inkomstenbelasting

  11. jorma
    jorma schreef op maandag 16 september 2019 om 11:15

    Dank Klaas!

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Model 3

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.