Wat kost een Tesla Model 3 je netto per maand in 2019, 2020, en daarna
maandag 29 juli 2019, 14:41 door Jorma de Ronde | 39,263x gelezen | 11 reactiesDe plannen om de bijtelling voor elektrische voertuigen volgend jaar te verdubbelen van 4% naar 8% zijn inmiddels wel bekend. Maar wat betekent dit nu precies voor de totale netto kosten per maand?
Het maximale bedrag waarvoor de lagere nijtelling geldt, gaat ook omlaag (van 50.000 euro naar 45.000 euro in 2020) en dan hebben we ook nog de MIA. Een goed moment om dit uit te zoeken!
Netto kosten Tesla Model 3 Standard Range Plus
Let op: In alle voorbeelden gaan we uit van financial lease voor de volledige aanschafprijs (rente 3,93%). Hiermee worden de belastingregels het duidelijkst.
Ga je liever voor operational lease, dan kun je in de meeste gevallen zo'n 30 tot 40 euro per maand bij het netto bedrag optellen.
Standard Range Plus | per maand |
---|---|
Afschrijving | 558 |
Lease kosten | 68 |
Verzekering | 70 |
Electriciteit | 40 |
Bruto kosten | 736 |
Aftrek kosten | -381 |
Netto kosten | 355 |
Netto MIA | -92 |
Netto bijtelling | 82 |
Btw forfait | 108 |
Totaal | 453 |
Restwaarde | 6.005 |
Aanschafkosten | 47.800 |
Btw | 8.296 |
Opmerkingen
- Ik ga uit van een looptijd van 5 jaar (60 maanden)
- Dit voorbeeld rekent met de hoogste belastingschijf (51,75%)
- Ik ben hier uitgegaan van 15.000km per jaar. De restwaarde en elektriciteitskosten zijn hier op gebaseerd.
- Voor de afschrijving wordt er uit gegaan van een restwaarde van 6.005 euro. Afhankelijk van wie je vraagt is dit misschien aan de lage kant, maar met de snelle ontwikkelingen op het gebied van elektrische auto's zou dit ook zomaar te hoog kunnen zijn.
- Wanneer je een sluitende rittenregistratie hebt en veel zakelijk rijdt valt de BTW correctie misschien lager uit, maar het makkelijkst is om uit te gaan van een het btw forfait tarief van 2,7% over de catalogusprijs
- De MIA wordt eenmalig berekend, in dit voorbeeld wordt dit belastingvoordeel over de looptijd (van 60 maanden) uitgesmeerd. MIA = 27% over aanschafkosten (exclusief BTW, afgetopt op 40.000 euro)
Voor 453 euro netto per maand rijd je dus een splinternieuwe Model 3 Standard Range Plus, die volledig is afgelost na 5 jaar.
Netto kosten voor ditzelfde model met levering in 2020
Standard Range Plus | per maand |
---|---|
Afschrijving | 558 |
Lease kosten | 68 |
Verzekering | 70 |
Electriciteit | 40 |
Bruto kosten | 736 |
Aftrek kosten | -381 |
Netto kosten | 355 |
Netto MIA | -92 |
Netto bijtelling | 182 |
Btw forfait | 108 |
Totaal | 553 |
Restwaarde | 6.005 |
Aanschafkosten | 47.800 |
Btw | 8.296 |
Met de levering een half jaartje later betaal je opeens 100 euro (netto!) meer per maand!
Dit valt te verklaren doordat de bijtelling verdubbelt van 4% naar 8% EN de limiet verlaagd wordt naar 45.000 euro.
Over de 2.800 euro die het instapmodel boven die cap uitkomt betaal je 22 procent bijtelling, per maand is dat bijna 52 euro, netto rond de 27 euro.
Door de verdubbeling op het bedrag onder de limiet komen we in totaal op 4% x 45.000 / 12 x 0.5175 = 155 + 27 = 182 euro.
Als je van plan bent om een Model 3 te kopen dan zou ik sterk aanraden dit zo snel mogelijk te doen, 1.200 euro extra per jaar betalen is toch zonde.
Let op: De MIA gaat in op het moment van betalingsverplichting aangaan (een bestelling plaatsen bijvoorbeeld). Het is nog onduidelijk of de MIA regeling in de huidige vorm behouden blijft de komende jaren.
In 2021 wordt het nog wat erger, dan betaal je 652 euro netto per maand, elk daaropvolgend jaar nog weer wat meer. Waarschijnlijk zijn de prijzen voor elektrische auto's dan ook gedaald, dus in de praktijk valt het hopelijk wel mee.
Netto kosten Tesla Model 3 Performance (AWD) (2019)
Standard Range Plus | per maand |
---|---|
Afschrijving | 744 |
Lease kosten | 91 |
Verzekering | 87 |
Electriciteit | 45 |
Bruto kosten | 967 |
Aftrek kosten | -500 |
Netto kosten | 467 |
Netto MIA | -93 |
Netto bijtelling | 219 |
Btw forfait | 144 |
Totaal | 736 |
Restwaarde | 8.230 |
Aanschafkosten | 63.990 |
Btw | 11.106 |
Voor dit model komen we met de bijtelling ook in 2019 al boven de cap van 50.000 euro uit. Aangezien de MIA afgetopt wordt op 40.000 euro (exclusief BTW) valt het voordeel daar ook relatief lager uit.
Voor een model dat in de aanschaf 34% meer kost, zijn de netto kosten per maand 62% hoger. De 'Tesla-taks' heeft een flinke invloed.
Koop je dit model met een levering in 2020 dan komen de netto kosten op 853 euro (dat is 117 euro netto meer per maand), en in 2021 betaal je 952 euro per maand. Ook hier dus weer het advies: zorg dat je auto nog dit jaar geleverd wordt.
Een elektrische auto kopen na 2019
Na deze berekeningen zou je kunnen denken dat het uit is met de pret na dit jaar als het gaat over elektrisch rijden. Dat valt gelukkig behoorlijk mee.
Stel je zou in 2020 een 'Tesla op benzine' kopen die 20.000 euro minder kost (zo'n 40% goedkoper), dan zou het plaatje er zo uitzien:
Netto kosten fictieve 'Tesla benzine' (2020)
Besla Model 3 | per maand |
---|---|
Afschrijving | 274 |
Lease kosten | 39 |
Verzekering | 50 |
Benzine | 134 |
Bruto kosten | 498 |
Aftrek kosten | -258 |
Netto kosten | 240 |
Netto MIA | - |
Netto bijtelling | 258 |
Btw forfait | 63 |
Totaal | 620 |
Restwaarde | 6.514 |
Aanschafkosten | 27.800 |
Btw | 4.825 |
Per maand ben je dan netto 620 euro kwijt, dat is 67 euro meer dan de 553 euro voor een Tesla Model 3, voor een auto van 20.000 euro minder. En dan heb ik de motorrijtuigenbelasting en de hogere onderhoudskosten nog niet eens meegerekend!
Ook na 2019 blijft het dus bijzonder aantrekkelijk om elektrisch te rijden. Volgens de huidige plannen zou in 2026 alle subsidies voor elektrische voertuigen vervallen, maar dat is wel erg ver in de toekomst kijken.
Conclusies
De huidige belastingregels maken het voor ondernemers erg aantrekkelijk om elektrisch te gaan rijden. Hoewel de regelingen geleidelijk worden afgebouwd zal dat ook de komende jaren nog het geval blijven. Maar als je twijfelt... beter zo snel mogelijk beslissen!
Voor sommige merken is het al niet meer mogelijk om nog dit jaar geleverd te krijgen (denk aan Hyuandai Kona Electric of Kia E-niro), maar volgens Tesla wordt een Model 3 binnen een maand geleverd. Niet voor niks de meest verkochte auto van de afgelopen maanden!
Mocht jouw situatie iets anders zijn dan in de voorbeelden hierboven (meer kilometers, lagere belastingschijf, etc) dan kun je jouw netto kosten uitrekenen met de netto kosten elektrisch rijden tool waar bovenstaande voorbeelden mee zijn berekend.
Over de auteur
Jorma heeft geen Tesla, wel een Kia e-Niro. Sowieso groot fan van alles wat elektrisch rijdt, maar zag soms door de belasting, berekening, en regeling bomen het bos niet meer. Daarom ofof.nl opgezet met als doel in ieder geval de (netto) kosten van elektrisch rijden voor ondernemers duidelijk te maken.
11 reacties
-
Michel van Zandvoort schreef op maandag 29 juli 2019 om 21:33
Een mooi overzicht van de voordelen bij een zakelijke aanschaf. Ik heb een overzicht gemaakt van de besparingen welke gerealiseerd kunnen worden met een Model 3 SR+ bij een privé aanschaf.
-
Paul schreef op dinsdag 30 juli 2019 om 10:20
Leuk allemaal, maar ik heb hem "gewoon" gekocht als particulier. Dat is steeds onderbelicht in mijn opinie. Doe bijv. eens een TCO vergelijking tussen de Model 3 en een gelijkwaardige ICE auto....
-
Jorma schreef op dinsdag 30 juli 2019 om 11:51
Het lijkt erop dat Michel je al wat verder kan helpen (zie comment bovenaan)
Maar een goed idee om dit ook voor particulieren te doen, zeker als er straks sprake gaat zijn van een subsidiebedrag (zoals in de huidige kabinetsplannen is uitgesproken)! -
Elja Trum schreef op dinsdag 30 juli 2019 om 14:40
@Michel; Leuk artikel! Mooi uitgezocht.
Een besparing van 14.000 euro op 5 jaar bij 30.000 kilometer per jaar is niet niks! -
Model 3 schreef op woensdag 31 juli 2019 om 09:37
@Michel van Zandvoort, mooi artikel. Ik merk alleen in de praktijk dat 1kWh laden ongeveer 1,15-1,2kWh uur kost i.v.m. verlies. Wellicht moet je dat nog meenemen in de berekening.
-
eric schreef op woensdag 31 juli 2019 om 14:15
Aftrekkosten 381,- ? Waar bestaan die uit ?
-
Jorma schreef op donderdag 1 augustus 2019 om 17:39
Hallo Eric,
Die €381 is de belasting die je niet hoeft te betalen omdat je €736 aan bruto kosten hebt.
Met andere woorden: als je €736 verdient als zelfstandig ondernemer, dan betaal je daar €736 x 51,75% = €381 inkomstenbelasting over.
Omdat je nu ook €736 aan kosten opgeeft betaal je die inkomstenbelasting niet. Netto betaal je dus €736 - €381 = €355.
Maakt dat het wat duidelijker? -
Klaas schreef op zaterdag 3 augustus 2019 om 17:53
Mooie vergelijking!
Al lijkt me de afschrijving wel erg ruim genomen (hoop ik in ieder geval en mis ik nog onderhoudskosten. Een all-risk verzekering voor 70-87 euro heb ik nog niet kunnen vinden.
Het BTW-forfait is trouwens aftrekbaar van de winst (is recent een gerechtelijke uitspraak over geweest), dus daarmee halveert deze post! -
Jorma schreef op zondag 4 augustus 2019 om 09:18
@Klaas
Dank voor je reactie!
Afschrijving moeten we afwachten idd, fiscaal gezien kan het iig interessant zijn om veel af te schrijven.
Onderhoudskosten missen inderdaad, daar heb ik nog weinig ervaring mee tot-nu-toe. Deze zullen iig lager uitvallen dan bij een auto op benzine of diesel.
De verzekeringsbedragen zijn gebaseerd op een berekening die hier vaak voor gebruikt wordt, zit zelf bij Ohra voor €75/mnd dus misschien wat bijstellen nog.
Heb je een link naar die uitspraak mbt BTW forfait? Dat zou voor mij best verrassend zijn! -
Klaas schreef op donderdag 22 augustus 2019 om 14:01
Wellicht interessante informatie:
- Btw-correctie privégebruik auto aftrekbaar in IB
- BTW voor privégebruik auto aftrekbaar van belastbare winst voor inkomstenbelasting -
jorma schreef op maandag 16 september 2019 om 11:15
Dank Klaas!
Deel jouw mening
Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Ook interessant
-
De (totale) bijtelling van een nieuwe versus tweedehands Tesla
door Jorma de Ronde
-
Bestel je Tesla voor 7 oktober 2019
door Elja Trum
-
Bijtelling in 2020 al naar 8 procent
door Elja Trum
-
Bijtellingsregels veranderen; bestel nu je Tesla
door Elja Trum
-
Tesla Model S of Model 3 kopen?
door Elja Trum
Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox
Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via
Elja Trum