Michel van Zandvoort

Nederland maakt de weg vrij voor Full Self Driving

zaterdag 11 mei 2019, 15:15 door | 2,955x gelezen | 4 reacties

De afgelopen week was er natuurlijk ontzettend veel Tesla nieuws. En onderwerp heeft me wel erg gefascineerd: full self driving (FSD). De hele presentatie heb ik een paar keer teruggekeken.

Op de verschillende Tesla-podcasts commentaren van experts gehoord en discussies gevoerd met vrienden en collega's. Het zelf ontwerpen van een dedicated Full Self Drive-chip, die dan gelijk de standaard zet in de markt, is natuurlijk een huzarenstukje.

Zelfs Nvidia moest toegeven dat ze bij Tesla zeer knap werk hebben verricht. En als Elon dan ook nog aangeeft dat ze halverwege het ontwerp van de volgende generatie-chip (2021) zitten, kan ik me voorstellen dat er mensen in bepaalde bedrijfstakken onrustig worden.

Maar wat op mij de meeste indruk maakte was de hele benadering van leren van het neurale netwerk met gebruikmaking van 'the fleet' en de ontwikkelsnelheid van de software.

'The fleet' zijn trouwens alle rondrijdende Tesla's met Full Self Drive-hardware (vanaf oktober 2016). Tesla engineers analyseren een complexe verkeerssituaties en leren het netwerk een soort basis. Vervolgens vragen ze live aan 'the fleet' naar vergelijkbare situaties. Deze worden geanalyseerd en weer terug ingebracht in het netwerk.

Via een shadow-mode gaat 'the fleet' de geleerde situatie testen en leren van de menselijke (re)acties op de situatie. Je merkt als bestuurder hier niets van. Je stuurt en remt gewoon. Maar je geeft hierdoor wel een referentie af ten opzichte van de verwachting van de software/netwerk op deze specifieke situatie.

Met de verkregen ervaringsgegevens uit 'the fleet' wordt het netwerk beter. Dit is een cyclisch proces. En pas bij een acceptabel percentage goede reacties ('much better than humans') wordt het via een Over-The-Air-update live gezet bij alle Tesla's.

Samenvatting van de Autonomy investors Day

Elon sprak kort even over Dojo. Een softwareapplicatie die ze aan het ontwikkelen zijn om dit proces grotendeels te automatiseren. Hierdoor gaat het leren van netwerk zo snel, dat hij op basis hiervan er van uit gaat dat medio 2020 'de oogjes dicht kunnen tijdens het transport'.

Nu is Elon soms wat te ambitieus met zijn deadlines. Gaf hij zelf ook lachend toe. Maar volgens mij wilde hij aangeven dat we ons niets kunnen voorstellen bij de snelheid waarmee het neurale netwerk leert.

Niet voor niets dat autopilot nu standaard is. Nog meer acceleratie van het hele Full Self Drive-proces. De prijs van Full Self Drive is inmiddels verhoogd met 1.100 euro. Volgens mij is het hebben van Autopilot in de auto's voor het trainen van neurale netwerk voor Tesla nu belangrijker dan omzet uit de aanschaf van Full Self Drive. Dat komt later.

Full Self Drive

Prijs Full Self Drive-optie verhoogd

De komende 12 maanden komen er 500.000 Tesla's bij met FSD-hardware aan boord. Ook de Semi's hebben Full Self Drive. Als we 2-3 jaar verder zijn, gaat het om ongelooflijk veel (vracht)auto's die ongelooflijk veel input geven aan het neurale netwerk.

Het trainen van het netwerk om autonoom te kunnen rijden in steden als Amsterdam en Groningen met al die fietsers zal nog een uitdaging worden. Zowel voor de auto's als voor de fietsers! De auto gaat zich immers aan de regels houden!

Natuurlijk zullen we op Youtube 'domme' acties van autonome Tesla's gaan zien. Als je dit afzet tegen de 'domme' acties die je nu in het verkeer tegen komt, kan je er wel om lachen. Helaas zullen er ook doden vallen.

In 2018 waren in Nederland 678 verkeersdoden (bron: SWOV). In het autonoom-rijden tijdperk zal dit aantal spectaculair gaan dalen. Musk had het er over dat waarschijnlijk Tesla aansprakelijk gaat worden voor ongelukken met FSD-Tesla's. Niet voor niets komt Tesla binnenkort met een eigen verzekering. Zal juridisch nog wel even om wat jurisprudentie vragen, maar lost zich op enig moment wel op.

Musk heeft het over 3 stappen die gezet moeten worden om tot full self driving te komen. De eerste stap is het bouwen van het systeem zelf. Tesla heeft, in tegenstelling tot anderen, gekozen voor een systeem gebaseerd op 'computer vision' met ondersteuning van een n forward-radar en rondom sensoren.

Het onderliggend neuraal netwerk en software doen de rest. Gelet op de openheid tijdens de presentatie van verleden week kan je wat mij betreft concluderen dat ze de juiste keuze gemaakt hebben.

De tweede stap is het aantonen dat het autonoom rijden substantieel veiliger is dan de huidige situatie. Volgens mij is dat ook geen probleem. Wij mensen kunnen nu eenmaal niet autorijden gelet op het groot aantal ongelukken en verkeersdoden.

Dan bedoel ik niet de technische handeling van het besturen, maar het altijd correct anticiperen op een specifieke situatie. Bovendien vallen we in slaap, worden we onwel of zijn we afgeleid door een mobiele telefoon of iets anders.

In 95% van het aantal ongelukken is het menselijk falen de oorzaak (Bron: ROVG). Het aantonen met objectieve data (nou ja, objectief, het komt allemaal uit Tesla's) dat autonoom rijden veel veiliger is, zal met 1 miljoen Tesla's met Full Self Drive in 2020 ook snel gaan!

Maar dan komt de derde stap. De toestemming van de overheden. Dit wordt een leuke voor de politiek.

Rationeel gezien kan je bijna niet anders dan het te gaan toestaan. Het is een kwestie van tijd dat het aantoonbaar veiliger is en zal zeker de eerste 10 jaar de files langzaam gaan oplossen. Dus geen miljarden investeringen meer in uitbreiding van het wegennetwerk.

Op langere termijn ontstaan mogelijk juist weer meer files. Mobiliteit gaat er dan immers anders uitzien. Het wordt goedkoper en hierdoor voor meer mensen toegankelijk, dus ook meer bewegingen.

Voor een paar cent per kilometer vervoer in een robottaxi van deur tot deur maakt voor veel mensen de wereld een stuk groter.

De discussie dat elektrisch rijden alleen voor de 'rijken' is, is dan ook een non-discussie. Full Self Drive maakt vrijheid voor iedereen mogelijk, zeker in de combinatie met onze geweldige openbaar vervoer infra.

Met een robottaxi van je voordeur tot aan het station. Een langer stuk met de trein en weer een robot-taxi naar je bestemming. De wereld voor mijn dochter met Downsyndroom wordt ineens een stuk leuker!

Appeltje-eitje gaat het denk ik helaas niet worden. Er zijn zoveel veel traditionele industrien die langzaam hun business zien verdwijnen dat hun lobby-machines natuurlijk nu al volop draaien.

Ze kunnen de innovatie niet tegenhouden, maar het natuurlijk wel enorm vertragen. Maar dit zit de nieuwe business in de weg.

Ik wil op termijn mijn model 3 wel aan 'the fleet' gaan toevoegen om geld te gaan verdienen. Dat vraagt op termijn een harde lobby van Tesla- en andere fans van Full Self Drive.

Nederland is een land van innovatie en gaat prat op zijn ondernemingsgeest. Nou, wat is er dan mooier dan de exploitatie van je eigen robottaxi. En Nederland wil altijd in Europa vooroplopen. Het kan niet anders dan dat Nederland de weg vrij gaat maken voor Full Self Drive en de toon zet voor Europa!

Michel van Zandvoort

Over de auteur

Michel van Zandvoort, 51 jaar en al jaren enorme Tesla/Musk-fan. Geen TSLA aandelen of andere belangen bij Tesla. In het bezit van een zwarte Model 3 SR+ met FSD. Overweeg je om zelf een Tesla te kopen, kijk dan op teslamodel3kopen.nl.

4 reacties

  1. Hans Noordsij
    Hans Noordsij schreef op zondag 12 mei 2019 om 00:16

    Met belangstelling je verhaal gelezen. Misschien leuk om mijn verhaal, dat op hetzelfde neerkomt, hier te delen. Ik gebruik hiervoor LinkedIn.

    Gezien de vele lezers (tegen de 20k) en de reacties blijkt het toch een onderwerp te zijn dat tot de verbeelding spreekt.

  2. gast schreef op maandag 13 mei 2019 om 09:29

    Tja als je dit leest dan Kan men hier niet meer om heen. Ijzersterk verhaal met uitdagingen. Ik wens je straks veel plezier en wordt graag uitgenodigd voor een autonoom rijdende Tesla rit. John

  3. Marchel Hompert
    Marchel Hompert schreef op dinsdag 14 mei 2019 om 12:02

    Goed plan van Tesla, helaas ben ik nog steeds niet te vrede over de autopilot van heden, auto doet soms rare ingrepen, geheel onnodig onverwachts remmen, onnidig snelheid minderen als er geen verkeer in de buurt is en van baan wisselen werkt ook nog steeds niet 100%.

  4. Martijn Elting
    Martijn Elting schreef op dinsdag 14 mei 2019 om 14:22

    Sterk en goed bericht, dank!
    Op het gebied van mobiliteit leven we niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk. Over 10 jaren weten we niet precies hoe mobiliteit er uit ziet; we weten vandaag wel dat het schoner, slimmer en veiliger moet. Tesla levert daar een mooie bijdrage aan, en ik ben blij en jij ook zo te zien dat ik met mijn auto een bijdrage eraan lever!
    ps. Eens dat het nog een uitdaging wordt in samenhang met langzaam verkeer; dit zal met name een Nederlandse uitdaging zijn aangezien in andere landen er minder fietsverkeer is en het vaak is afgescheiden van het gemotoriseerd verkeer.

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.

Ook interessant

Toon alle artikelen binnen Algemeen

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.