Bestel hét Tesla Model 3 boek.
Elja Trum

Tesla Model 3 best verkochte auto van 2019

donderdag 3 oktober 2019, 11:11 door | 1,775x gelezen | 4 reacties

De Tesla Model 3 wordt hoogstwaarschijnlijk de best verkochte auto van 2019 in Nederland. In september ontvingen maar liefst 5.768 mensen hun Model 3. Ruim 4.000 exemplaren meer dan dat er van de nummer 2 verkocht werden (de Opel Karl).

Tesla Model 3


De Tesla Model 3 staat ook al op nummer 1 als best verkochte auto in de eerste 9 maanden van het jaar. In totaal zijn er deze periode 13.587 stuks op kenteken gezet. Ik verwacht de de Model 3 de komende drie maanden ook weer bovenaan de lijstjes zal staan.

Het helpt natuurlijk ontzettend dat de Model 3 door de belastingregels momenteel een van de goedkopere leaseauto's is die je kunt rijden. Zeker als je voor de Standard Range + gaat. Volgend jaar loopt dat voordeel iets terug, maar zal de Model 3 zeker nog steeds erg interessant blijven voor leaserijders.

Wat natuurlijk ook helpt is dat het gewoon en erg goede auto is. Zien ook hoe enthousiast ik erover ben in mijn 6 maanden review van de Tesla Model 3.

Dergelijke aantallen van één model in een maand zijn zeer uitzonderlijk. De laatste keer dat een fabrikant ook maar in de buurt kwam was in december 2013 toen er 4.959 exemplaren van de Mitsubishi Outlander PHEV op kenteken werden gezet.

Bard haalt zijn Tesla Model 3 af

Bard haalt zijn Tesla Model 3 af in Amsterdam

Door de enorme aantallen Model 3's die uitgeleverd worden is het afhalen wel een wat onpersoonlijk proces geworden. Je moet je melden bij een parkeerterrein in Tilburg of Amsterdam en moet zelf op zoek naar jouw Model 3.

Bij het verlaten van het terrein wordt nog even gecontroleerd of je inderdaad de juiste Tesla mee naar huis neemt. Je hebt zelf eigenlijk geen goede mogelijkheid om vragen te stellen of dingen aan te kaarten over je Model 3.

Kwartaalcijfers Tesla


Tesla heeft overigens ook al bekend gemaakt dat ze in het derde kwartaal van dit jaar ook een record aantal auto's heeft geproduceerd. Maar liefst 96.155 Tesla's rolde er van de band. Zeker 10 procent daarvan is dus naar Nederland gegaan; best een stevig aandeel!

Vorig kwartaal haalde Tesla ook al een record van destijds 87.048 auto's. Indrukwekkende aantallen. Volgend jaar lijken er ook eindelijk wat meer fatsoenlijke elektrische auto's van andere merken op de markt te komen. Tesla lijkt de traditionele autobouwers eindelijk echt wakker te schudden.

Elja Trum

Over de auteur

Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.

Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang een voordeeltje van Tesla.

4 reacties

  1. hvg
    hvg schreef op donderdag 3 oktober 2019 om 16:07

    Zie ook steeds meer model 3 's rijden in allerlei kleuren, smaak is erg persoonlijk en subjectief, maar vindt rood en blauw wel sterke kleuren bij dit model. Grijs kan ook en oogt heel sportief. Ik vraag me af, hoe slijtage gevoelige zaken als banden, remmen en ook de lak zich houden. Je leest van een zwakke lak, slecht gespoten delen of dingen vergeten te spuiten, roestvorming, snel of verkeerd slijtende banden. Naast bepaalde interieurdelen rond de bestuurder, die schijnen snel te beschadigen en van onpraktisch glimmend plastic gemaakt te zijn. En de tesla service die logischerwijs overbelast is met zoveel leveringen.

    Je verwacht dat ze na herhalende issues bij de service, deze issues gaan verbeteren bij productie, om nieuwe klachten te voorkomen. Niet negatief bedoeld, maar bij elkaar wellicht de enige achilleshiel van deze auto die nog aandacht nodig heeft, vergeleken met de europese merken. Is dit al beter aan het worden ? of is dat niet te achterhalen.

    Als dat op niveau zou zijn zou ik hem als pot. klant eerder aanschaffen, kwestie van vertrouwen. Met de rest zit het afgezien van de nog hoge prijzen wel snor. Als die daarbij nog zouden dalen wordt hij voor een grotere groep interessanter(productiekosten verlagen). Voorsprong door techniek, is een slogan bij audi meen ik. Dat kunnen ze van alle rond rijdende ev's, direct op n tesla plakken, die maken het waar. Aan de aandrijflijn en software(alleen autopilot wordt verbeterd) mankeert niets, daar kunnen ze bij veel merken nog iets van leren.

  2. Elja Trum
    Elja Trum schreef op donderdag 3 oktober 2019 om 16:22

    @hvg; service moet inderdaad nog beter, persoonlijk heb ik er nog geen last van gehad gelukkig. Zolang er niks aan de hand is, heb je het natuurlijk niet nodig.

    De productielijn wordt bij Tesla continue beter gemaakt. Precies zoals jij aangeeft dat je zou verwachten. Wat dat betreft zijn ze in mijn ogen goed bezig. De auto die je vandaag koopt is in beter dan die je 6 maanden geleden kocht.

    Banden zullen bij een Model 3 door de sportieve rijeigenschappen wel sneller slijten. Bij mij zit er na een half jaar in elk geval nog meer dan voldoende grip op. vrolijk

    Remmen gebruik je in de Model 3 nauwelijks. Door het regeneratief remmen kun je erg veel met alleen het gaspedaal rijden. Alleen bij een felle rem actie en als je al bijna stil staat heb je pas de remmen nodig. Het slijtage daarop zal dus minimaal zijn.

    Je moet voor de gein eens een proefritje maken in een Model 3 of er eens eentje van binnen bekijken. De kwaliteit is helemaal niet zo slecht als sommige verhalen doen vermoeden.

    In een BMW worden inderdaad betere materialen gebruikt en is de afwerking nog iets beter, maar de kwaliteit bij Tesla is helemaal niet slecht.

  3. Marijn
    Marijn schreef op donderdag 3 oktober 2019 om 19:13

    Zo te zien worden de model 3’s afgehaald door heeeeeele knappe mannen! Fjietfjiew! 😍

  4. hvg
    hvg schreef op donderdag 3 oktober 2019 om 21:39

    Elja, idd. een keer kijken of rijden is het beste. Ik kijk nog even de kat uit de boom. En rijd al 8 jaar een vlotte golf gti, een echte liefhebbers auto, rijd en ligt ook erg goed op de weg. Dat scheelt al in de beleving, ik ben o.a. de snelheid en bochten gewend, je kan er ook mee knallen binnendoor en op de snelweg, alleen de ev's verslaan je natuurlijk☺ Maar ga meer voor de rustige rijstijl. De eerste en originele remblokken zijn voor pas bij 138k vervangen, een wereldrecord waarschijnlijk. Schijven ook nog steeds op dikte. Ik zou een goede ev rijder zijn met deze rijstijl. Automaten was ik niet wild van tot nog toe. Teveel schakelen op momenten dat ik dat niet wilde, schokken, veel remmen niet soepel, slim enz. Dat zal bij m3 wel anders zijn. De huidige kosten voor benzine en met name onderhoud zijn fors en lopen logisch elk jaar op, slijtage enz. net als jouw bora voorheen. Je kan nu wel heel lang doorrijden en repareren voor je de afschrijving van een m3 of andere nieuwe auto inhaalt das de andere kant. Die is nu heel laag. Alleen op de zaak kopen zonder btw en met mia o.a. is rendabel. De vw id3 is ook n interessante auto, in mijn ogen wat praktischer met de hoge instap oa, vooral als je >1,90m bent. En niet onbelangrijk n lagere prijs, maar nog niet leverbaar voorlopig. Hij lijkt deels gekopieerd van n m3, incl. de aanbetaling, mooi ? tsja das weer subjectief, niet zo. De afwerking en kwaliteit van materialen en lak zijn bij vw automatisch op niveau. Ieder voordeel heeft zn nadeel en andersom zoals altijd..

    Ben nog benieuwd naar status van de lak, ik heb zelf altijd rood gehad en die moest je altijd beter onderhouden dan gemiddeld. Jaarlijks 1a 2 keer handmatig waxen en regelmatig wassen met n goed merk (mequiar's>usa) shampoo. Laten sealen / wrappen kan tegenwoordig ook. Hoe ervaar jij de lak van je m3 het jaar door ? bv kras en vlekgevoeligheid. Door de lage bouw en grotere lak oppervlakte aan de voorzijde is er eventueel ook sneller en meer steenslag ?

    Het is metallic lak op de m3 als ik het goed heb. Die is in europa sowieso harder dan n niet metallic lak, en vaak voorzien van n blanke laklaag tbv bescherming en glans. In deze m3 vanuit de usa is dat waars. weer anders geregeld ?

    Hoe zit het met roest of issues aan de onderzijde ? De body is van aluminium zover ik weet. Daar kan hooguit tectyl/bescherming afvallen. Op de overige delen zou het alsnog kunnen ontstaan door te dunne of onvoldoende bestendige bescherming.

    En dat van krasgevoelige klepjes en gammele plastic delen(te snel stuk, geforceerd of gekrast) rond de bestuurdersstoel, las ik regelmatig op autoweek van m3 eigenaren. Die ervaring heb jij ook of...
    Samen even wat details, maar die horen er ook bij.

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Model 3

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.