Bestel hét Tesla Model 3 boek.
Elja Trum

Een laadpaal thuis; wat komt er bij kijken?

zaterdag 14 december 2019, 16:32 door | 5,929x gelezen | 23 reacties

Als je een Tesla koopt is het uiteraard erg handig om zelf ook een laadpaal bij je huis te hebben. Zelf heb ik bij mijn huis een carport en een schuurtje waaraan een laadpaal gehangen kan worden. Maar wat komt er kijken bij het plaatsen van zo'n laadpaal?

Tesla stekker en laadpoort


Waarom wil je thuis opladen?


Bij een benzine- of dieselauto rijdt je als je tank bijna leeg is even langs het tankstation. Je gooit de tank in een paar minuten weer vol.

Een elektrische auto is (voorlopig nog) minder snel op te laden. Bij een Tesla snellader kun je in circa een 45 minuten je auto weer vol laden (en in 20 minuten heb je ook al weer 200+ kilometer bereik), maar waarschijnlijk heb je geen zin om wekelijks een half uur bij zo'n supercharger te staan.

Thuisladen is dus eigenlijk wel noodzakelijk. Dit maakt het bereik van een elektrische auto ook direct bijna onbelangrijk. Als je elke avond als je thuis komt de stekker in je auto steekt rijd je de volgende ochtend weer volgeladen weg.

Als ik gevraagd wordt hoe lang het laden duurt antwoord ik dan meestal ook gewoon met '17 seconden'. Dat is namelijk exacte de tijd die ik nodig heb om de auto in de oplader te steken en hem er 's ochtends vroeg weer uit te halen.

Met een Tesla Model 3 Long Range kun je dan circa 400 kilometer rijden. Meer dan genoeg voor 99% van de bevolking. 's Avonds kun je hem immers weer gewoon aan de lader hangen. De volgende ochtend kun je dus weer 400 kilometer afleggen.

Officieel zou je trouwens zelfs 560 kilometer moeten kunnen redden, maar dat geldt in elk geval niet voor iemand met mijn rijstijl. Waarschijnlijk wel als je met fluwelen voet rijdt en nooit boven de 90 kilometer per uur uit komt.

Het voordeel is dus eigenlijk dat je nooit meer hoeft te tanken. Nooit meer in wind en regen met bevroren handen bij zo'n stinkende benzinepomp staan. Ideaal.

Niet Tesla rijders beseffen het zich niet, maar weet je hoeveel tijd je wekelijks bij de benzinepomp staat te niksen? Echt heerlijk om dat niet meer te hoeven met een elektrische auto.

Tesla lader thuis


Stroomaansluiting aanpassen


Ik had een 1 Fase aansluiting. Dat ik in een huis uit de jaren tachtig woon helpt wat dit betreft niet. Heb je een nieuwere woning dan is het niet onwaarschijnlijk dat je al een 3 fase aansluiting hebt liggen.

Met een 1 fase aansluiting kun je jouw elektrische auto met slechts 3,7 kW opladen (circa 14 kilometer per uur laden). Dat schiet niet echt op.

Ik moest voor mijn laadpaal dus over naar een 3 fase aansluiting. Het maximale laadvermogen met een 3 fase aansluiting is 11 kW (circa 54 kilometer bijladen per uur).

Hiervoor moest ik een aanvraag doen bij mijnaansluiting.nl. Ik deed de aansluiting op 18 februari 2018 en ik kon daarbij een voorkeursweek aangeven. Dat was op zijn vroegst in Week 14 (2 t/m 6 april). Zo'n anderhalve maand later dus.

Goed om rekening mee te houden als je ook bezig gaat met je laadpaal: begin op tijd. Gelukkig werd ik twee dagen later opgebeld en bleek dat ze al op 12 maart langs wilde komen.

De eenmalige kosten voor een verhoging naar 3x25 ampère waren bij mij 242,05 euro inclusief BTW. Volgens mij is dit een standaard prijs, maar het zou kunnen verschillen per regio.

Kabels aanleggen


Van je meterkast moet er uiteraard een kabel naar je laadpaal. Dat is geen standaard stroomkabel, maar een krachtstroom kabel. Meestal zal deze verbinding er nog niet liggen. Je moet dan dus een kabel laten aanleggen.

Dat kan lastig zijn. In mijn geval moest hiervoor een kabel onder de tuin door naar de schuur. Daarvoor moest er een geul gegraven worden in de tuin. Je tuin wordt er dus flink mee overhoop gehaald.

Stroomkabel door de tuin


Wij hadden toevallig net een tuin make-over gepland staan een jaar voordat mijn Model 3 kwam, dus we hadden -vooruitlopend op de Tesla- alvast een kabel voor de laadpaal laten trekken.

Een elektricien heeft onze meterkast vervangen (naar 3 fase) én een kabel naar de schuur getrokken (inclusief UTP kabel voor internet). In ons geval een kostenpost van 2.045 euro. Best flink dus.

Laadpaal kiezen


Er zijn tientallen aanbieders van laadpalen. Persoonlijk vind ik de eenvoudige lader van Tesla netjes. Hij is met 530 euro ook best betaalbaar.

Een groot voordeel van deze lader is dat hij compact is én dat er een knop op de stekker zit waarmee je de laadklep van je Tesla kunt openen.

Ik haal dus de laadkabel van de lader af, houdt hem in de buurt van de auto en druk op de knop. De laadklep gaat automatisch open zodat ik de stekker er direct in kan steken.

Je kunt trouwens kiezen voor twee verschillende kabellengtes bij de Tesla lader. Ik heb zelf de korte kabel, aangezien mijn lader vlak bij het aansluitpunt van de auto (linksachter) zit. In veel gevallen is de kans groot dat je de langer kabel nodig hebt.

Tesla laden


Je kunt de Tesla lader overigens ook prima gebruiken voor elke andere elektrische auto met een type-2 aansluiting (vrijwel elke elektrische auto heeft deze aansluiting).

Ook goed om te weten is dat de stroom in principe altijd op de lader staat. Iedereen kan mijn laadpaal (die gewoon buiten aan de schuur hangt) dus gebruiken. Ik geloof niet dat het ooit gebeurd is overigens, en zolang het sporadisch is heb ik er ook geen moeite mee.

Heb je echt last van buren die zo hun elektrische auto op jouw kosten opladen, dan kun je natuurlijk in de meterkast de schakelaar voor de lader omzetten zodat ie het niet meer doet (maar een goed gesprek kan natuurlijk ook helpen).

De laadpaal laten plaatsen en de kilowattmeter heb ik laten doen voor 617 euro (de meter zelf kost een tientje of acht).

Zakelijk verrekenen van stroomkosten


Als je jouw Tesla zakelijk rijdt, dan kun je ook de stroomkosten via je zakelijke kosten laten betalen. Hiervoor wil de belastingdienst dan wel bewijs hebben. Je moet dus een gecertificeerde kilowattmeter tussen je stroomaansluiting en je laadpaal hebben, zodat je exact weet hoeveel stroom er naar je auto is gegaan.

kWh meter

4.533,79 kWh na 20.978 kilometer (216 Wh per kilometer)

Sommige laadpalen hebben zo'n meter overigens ingebouwd zitten en kunnen dit soms zelf automatisch maandelijks naar je baas toesturen. Op zich wel handig natuurlijk. Zelf verreken ik eens per jaar de stroomkosten.

Totaal


In totaal heeft de laadpaal me dus 3.192 euro inclusief BTW gekost. Deze kosten zijn gelukkig allemaal zakelijk te betalen.

Als het goed is heb ik nog een paar jaar plezier van de laadpaal en bij de verkoop van het huis is een laadpaal (zeker namate elektrisch rijden steeds meer de standaard wordt) natuurlijk een mooi extraatje.

Elja Trum

Over de auteur

Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.

Ben jij van plan een Tesla te bestellen? Gebruik mijn referalcode of die van mijn collega Michael om 1.500 kilometer gratis Supercharging tegoed te ontvangen.

23 reacties

  1. Hans
    Hans schreef op dinsdag 17 december 2019 om 10:11

    Ik heb bij de aanleg van mijn laadpaal (2013) gelijk zonnepanelen op mijn dak gelegd (zakelijk(ZZP), met flinke milieusubsidies, want bedoeld om een zakelijke auto op te laden). De investering was snel terugverdiend en dan ben je pas echt groen bezig, rijden op zonnestroom

  2. Elja Trum
    Elja Trum schreef op dinsdag 17 december 2019 om 10:15

    @Hans; dat klinkt voordelig ja.

    Sowieso zijn zonnepanelen een no-brainer, mits je nog van plan bent een jaar of vijf in je woning te blijven wonen. Zelf heb ik ook zonnepanelen op het dak liggen, die had ik al eerder laten leggen.

  3. JJW
    JJW schreef op dinsdag 17 december 2019 om 10:19

    Als je de tesla op vol vermogen laadt en gelijktijdig je inductiekookplaat aanzet en de wasmachine, zouden de stoppen er uit kunnen vliegen. In de tesla kan je de laadtijd en het vermogen instellen. Ik stel het meestal in om 12 uur s nachts, zodat ik ook nog eens goedkope stroom heb.

  4. Paul
    Paul schreef op dinsdag 17 december 2019 om 10:28

    Hi Elja,
    ik had een iets langere kabel gekozen van de lader naar de auto. Dit is wel ernstig struikelgevaar zo. Zeker in het donker.
    Ik heb zelf een Zappi laadpaal, 1 fase aansluiting aan 20A levert een laadvermogen van 4kW.
    De Zappi werkt nauw samen met zonnepanelen en doet aan load balancing. Dat laatste zal jij ongetwijfeld ook hebben. Want 3x25A hoofdzekering houdt niet over als 3 fasen laadt aan 230x16A. Wasmachientje en droger erbij en een van je hoofdzekeringen vliegt eruit....

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Algemeen

Teslafacts wordt mede mogelijk gemaakt door

Mobility Service

Onze klanten hoor je niet, zij leasen al jaren elektrisch bij Mobility Service.
Elektrisch rijden begint hier

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.