Bestel hét Tesla Model 3 boek.
Elja Trum

Een laadpaal thuis; wat komt er bij kijken?

zaterdag 14 december 2019, 16:32 door | 14,563x gelezen | 25 reacties

Als je een Tesla koopt is het uiteraard erg handig om zelf ook een laadpaal bij je huis te hebben. Zelf heb ik bij mijn huis een carport en een schuurtje waaraan een laadpaal gehangen kan worden. Maar wat komt er kijken bij het plaatsen van zo'n laadpaal?

Tesla stekker en laadpoort


Waarom wil je thuis opladen?


Bij een benzine- of dieselauto rijdt je als je tank bijna leeg is even langs het tankstation. Je gooit de tank in een paar minuten weer vol.

Een elektrische auto is (voorlopig nog) minder snel op te laden. Bij een Tesla snellader kun je in circa een 45 minuten je auto weer vol laden (en in 20 minuten heb je ook al weer 200+ kilometer bereik), maar waarschijnlijk heb je geen zin om wekelijks een half uur bij zo'n supercharger te staan.

Thuisladen is dus eigenlijk wel noodzakelijk. Dit maakt het bereik van een elektrische auto ook direct bijna onbelangrijk. Als je elke avond als je thuis komt de stekker in je auto steekt rijd je de volgende ochtend weer volgeladen weg.

Als ik gevraagd wordt hoe lang het laden duurt antwoord ik dan meestal ook gewoon met '17 seconden'. Dat is namelijk exacte de tijd die ik nodig heb om de auto in de oplader te steken en hem er 's ochtends vroeg weer uit te halen.

Met een Tesla Model 3 Long Range kun je dan circa 400 kilometer rijden. Meer dan genoeg voor 99% van de bevolking. 's Avonds kun je hem immers weer gewoon aan de lader hangen. De volgende ochtend kun je dus weer 400 kilometer afleggen.

Officieel zou je trouwens zelfs 560 kilometer moeten kunnen redden, maar dat geldt in elk geval niet voor iemand met mijn rijstijl. Waarschijnlijk wel als je met fluwelen voet rijdt en nooit boven de 90 kilometer per uur uit komt.

Het voordeel is dus eigenlijk dat je nooit meer hoeft te tanken. Nooit meer in wind en regen met bevroren handen bij zo'n stinkende benzinepomp staan. Ideaal.

Niet Tesla rijders beseffen het zich niet, maar weet je hoeveel tijd je wekelijks bij de benzinepomp staat te niksen? Echt heerlijk om dat niet meer te hoeven met een elektrische auto.

Tesla lader thuis


Stroomaansluiting aanpassen


Ik had een 1 Fase aansluiting. Dat ik in een huis uit de jaren tachtig woon helpt wat dit betreft niet. Heb je een nieuwere woning dan is het niet onwaarschijnlijk dat je al een 3 fase aansluiting hebt liggen.

Met een 1 fase aansluiting kun je jouw elektrische auto met slechts 3,7 kW opladen (circa 14 kilometer per uur laden). Dat schiet niet echt op.

Ik moest voor mijn laadpaal dus over naar een 3 fase aansluiting. Het maximale laadvermogen met een 3 fase aansluiting is 11 kW (circa 54 kilometer bijladen per uur).

Hiervoor moest ik een aanvraag doen bij mijnaansluiting.nl. Ik deed de aansluiting op 18 februari 2018 en ik kon daarbij een voorkeursweek aangeven. Dat was op zijn vroegst in Week 14 (2 t/m 6 april). Zo'n anderhalve maand later dus.

Goed om rekening mee te houden als je ook bezig gaat met je laadpaal: begin op tijd. Gelukkig werd ik twee dagen later opgebeld en bleek dat ze al op 12 maart langs wilde komen.

De eenmalige kosten voor een verhoging naar 3x25 ampère waren bij mij 242,05 euro inclusief BTW. Volgens mij is dit een standaard prijs, maar het zou kunnen verschillen per regio.

Kabels aanleggen


Van je meterkast moet er uiteraard een kabel naar je laadpaal. Dat is geen standaard stroomkabel, maar een krachtstroom kabel. Meestal zal deze verbinding er nog niet liggen. Je moet dan dus een kabel laten aanleggen.

Dat kan lastig zijn. In mijn geval moest hiervoor een kabel onder de tuin door naar de schuur. Daarvoor moest er een geul gegraven worden in de tuin. Je tuin wordt er dus flink mee overhoop gehaald.

Stroomkabel door de tuin


Wij hadden toevallig net een tuin make-over gepland staan een jaar voordat mijn Model 3 kwam, dus we hadden -vooruitlopend op de Tesla- alvast een kabel voor de laadpaal laten trekken.

Een elektricien heeft onze meterkast vervangen (naar 3 fase) én een kabel naar de schuur getrokken (inclusief UTP kabel voor internet). In ons geval een kostenpost van 2.045 euro. Best flink dus.

Laadpaal kiezen


Er zijn tientallen aanbieders van laadpalen. Persoonlijk vind ik de eenvoudige lader van Tesla netjes. Hij is met 530 euro ook best betaalbaar.

Een groot voordeel van deze lader is dat hij compact is én dat er een knop op de stekker zit waarmee je de laadklep van je Tesla kunt openen.

Ik haal dus de laadkabel van de lader af, houdt hem in de buurt van de auto en druk op de knop. De laadklep gaat automatisch open zodat ik de stekker er direct in kan steken.

Je kunt trouwens kiezen voor twee verschillende kabellengtes bij de Tesla lader. Ik heb zelf de korte kabel, aangezien mijn lader vlak bij het aansluitpunt van de auto (linksachter) zit. In veel gevallen is de kans groot dat je de langer kabel nodig hebt.

Tesla laden


Je kunt de Tesla lader overigens ook prima gebruiken voor elke andere elektrische auto met een type-2 aansluiting (vrijwel elke elektrische auto heeft deze aansluiting).

Ook goed om te weten is dat de stroom in principe altijd op de lader staat. Iedereen kan mijn laadpaal (die gewoon buiten aan de schuur hangt) dus gebruiken. Ik geloof niet dat het ooit gebeurd is overigens, en zolang het sporadisch is heb ik er ook geen moeite mee.

Heb je echt last van buren die zo hun elektrische auto op jouw kosten opladen, dan kun je natuurlijk in de meterkast de schakelaar voor de lader omzetten zodat ie het niet meer doet (maar een goed gesprek kan natuurlijk ook helpen).

De laadpaal laten plaatsen en de kilowattmeter heb ik laten doen voor 617 euro (de meter zelf kost een tientje of acht).

Zakelijk verrekenen van stroomkosten


Als je jouw Tesla zakelijk rijdt, dan kun je ook de stroomkosten via je zakelijke kosten laten betalen. Hiervoor wil de belastingdienst dan wel bewijs hebben. Je moet dus een gecertificeerde kilowattmeter tussen je stroomaansluiting en je laadpaal hebben, zodat je exact weet hoeveel stroom er naar je auto is gegaan.

kWh meter

4.533,79 kWh na 20.978 kilometer (216 Wh per kilometer)

Sommige laadpalen hebben zo'n meter overigens ingebouwd zitten en kunnen dit soms zelf automatisch maandelijks naar je baas toesturen. Op zich wel handig natuurlijk. Zelf verreken ik eens per jaar de stroomkosten.

Totaal


In totaal heeft de laadpaal me dus 3.192 euro inclusief BTW gekost. Deze kosten zijn gelukkig allemaal zakelijk te betalen.

Als het goed is heb ik nog een paar jaar plezier van de laadpaal en bij de verkoop van het huis is een laadpaal (zeker namate elektrisch rijden steeds meer de standaard wordt) natuurlijk een mooi extraatje.

Elja Trum

Over de auteur

Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.

Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang een voordeeltje van Tesla.

25 reacties

  1. Hans
    Hans schreef op dinsdag 17 december 2019 om 10:11

    Ik heb bij de aanleg van mijn laadpaal (2013) gelijk zonnepanelen op mijn dak gelegd (zakelijk(ZZP), met flinke milieusubsidies, want bedoeld om een zakelijke auto op te laden). De investering was snel terugverdiend en dan ben je pas echt groen bezig, rijden op zonnestroom

  2. Elja Trum
    Elja Trum schreef op dinsdag 17 december 2019 om 10:15

    @Hans; dat klinkt voordelig ja.

    Sowieso zijn zonnepanelen een no-brainer, mits je nog van plan bent een jaar of vijf in je woning te blijven wonen. Zelf heb ik ook zonnepanelen op het dak liggen, die had ik al eerder laten leggen.

  3. JJW
    JJW schreef op dinsdag 17 december 2019 om 10:19

    Als je de tesla op vol vermogen laadt en gelijktijdig je inductiekookplaat aanzet en de wasmachine, zouden de stoppen er uit kunnen vliegen. In de tesla kan je de laadtijd en het vermogen instellen. Ik stel het meestal in om 12 uur s nachts, zodat ik ook nog eens goedkope stroom heb.

  4. Paul
    Paul schreef op dinsdag 17 december 2019 om 10:28

    Hi Elja,
    ik had een iets langere kabel gekozen van de lader naar de auto. Dit is wel ernstig struikelgevaar zo. Zeker in het donker.
    Ik heb zelf een Zappi laadpaal, 1 fase aansluiting aan 20A levert een laadvermogen van 4kW.
    De Zappi werkt nauw samen met zonnepanelen en doet aan load balancing. Dat laatste zal jij ongetwijfeld ook hebben. Want 3x25A hoofdzekering houdt niet over als 3 fasen laadt aan 230x16A. Wasmachientje en droger erbij en een van je hoofdzekeringen vliegt eruit....

  5. Mike
    Mike schreef op dinsdag 17 december 2019 om 10:30

    Elja, wat een kosten heb je gemaakt. Ik zie in mijn praktijk als wagenparkbeheerder maar zelden zulke bedragen langskomen!
    Inzake je passage over 'verrekenen van stroom kosten': ik zou gewoon een fatsoenlijk laadpunt met RFID lezer nemen (dus niet per sé een Tesla charger). Je 'swiped' je laadpas dan net zoals bij ieder openbaar laadpunt (sneaky buurmannen hebben dan ook geen kans), en je krijgt je stroomkosten keurig teruggestort van je laadpaal-beheerder (m.b.v. de SIM kaart in de laadpaal). Ik moet als wagenparkbeheerder niet denken aan die honderden declaraties per maand voor de stroomkosten...
    Inzake het openen van je laadpoort in de auto: de laadkabel die standaard door Tesla bij je M3 geleverd wordt, voldoet prima (ok, ze zouden 'm wel in 6 meter lengte moeten leveren). Die knop heb je niet nodig: als je op je auto afloopt (met je telefoon in de zak), simpelweg op de deurknop drukken. Doorlopen naar de achterkant, op de laadklep drukken, deze opent, de trunk open, kabel pakken, klaar. Als je een laadpunt met kabel kiest, zoals jij, dan hoef je je trunk natuurlijk niet te openen.
    Verder is er nog een heel blog te schrijven over 'load balancing', waardoor je per saldo méér kWh's kunt laden als je huis nogal veel verbruikers heeft. Daarvoor is die UTP kabel die je hebt meegegraven ook heel handig. Of beter, leg er gelijk 2 in: één voor de 'load balancing' en één voor een wifi-puntje in je schuur t.b.v. je updates.
    Tenslotte nog een tip: leg je dure laadkabel niet in de Frunk: die is met een 9v batterij door iedere klojo te openen.

  6. Rogier
    Rogier schreef op dinsdag 17 december 2019 om 10:33

    Mooi stuk. Aanvulling:
    - na uitvoerig onderzoek bleek elke laadpaal (met mijn technische eisen) vergelijkbaar in aanschaf- en installatiekosten. De Tesla lader voldoet simpelweg zakelijk niet zonder de meter die je noemt, terwijl de betere aanbieders (zoals bij mij BlueCurrent) een all-in oplossing aanbieden, mét een backoffice waar je zelfs kant en klare facturen van krijgt / in kan maken.
    - Mijn paal is opengesteld voor openbaar gebruik; laadpas gast er tegen aan, laden, en ik krijg de opbrengst (kosten plus kleine opslag) automatisch gestort. Tesla voorziet ook hier niet in. Voordeel hiervan is dat je de installatie wanneer je wilt met je buren kunt delen. Jij de paal, zij met een afschrijvingsopslag een afgesproken ingesteld tarief.
    - De laadpaal is zakelijk een aftrekpost, en komt tevens in aanmerking voor de MIA regeling van de RVO. Ik meen dat (indien eea op 1 factuur staat) de kosten voor de aanleg van de leiding door je tuin daar ook onder vallen.

  7. Hans
    Hans schreef op dinsdag 17 december 2019 om 10:47

    Hoe doe je dat, je laadpaal openstellen voor anderen? De mijne staat inmiddels - door de range van Model 3 en (gratis) laden op andere zakelijke plek - grootste deel van de tijd ongebruikt

  8. Rogier
    Rogier schreef op dinsdag 17 december 2019 om 11:01

    @JJW: je hebt helemaal gelijk. Daarom hebben alle behoorlijke laadpaal leveranciers 'dynamic load balancing' in hun aanbod. Zit al in de prijs (bij de vooruitstrevende leveranciers) tot wel 400e, afhankelijk van de aanbieder. Zorgt ervoor dat automatisch de prik naar je auto wordt verlaagd, als bv je inductieplaat en outdoor bubbelbad ook aanstaan. Ik heb het (nog) niet nodig, maar eea is nu toekomstbestendig én technisch veiliger voor mijn gevoel.

  9. Elja Trum
    Elja Trum schreef op dinsdag 17 december 2019 om 11:13

    @JJW; Goed punt; ik heb dat ook gedaan. Mijn Tesla wordt vanaf 00:30 geladen.

    @Paul; Er is geen keuze voor een 'iets langere' kabel. Alleen een circa 3 meter langere kabel. De plek daar is goed verlicht door een straatlantaarn. Er is de afgelopen 9 maanden nog nooit iemand over gestruikeld. Zelfs mijn rennende kinderen niet.

    Ik heb geen loadbalancer. De stroom is er nog nooit uit geklapt, maar dat zal vooral door het 's nachts laden komen waarschijnlijk.

    @Mike; Als wagenparkbeheerder kan ik het me voorstellen. Bij ons kleine bedrijfje hebben alleen ik en mijn collega een elektrische auto op het bedrijf. Dan is een jaarlijkse verrekening van de kosten niet echt een probleem te noemen.

    Ik moet er niet aan denken dat ik elke dag de laadkabel uit mijn auto zou moeten halen om mijn auto thuis op te laden. En dan ook nog gedoe met de druppel. Ik vind het juist zo heerlijk dat het nu zo plug-and-play is. Gewoon de stekker van de laadpaal afhalen en inpluggen.

    Mijn collega was ook een stuk minder kwijt voor de aanleg van zijn lader. Ik ben echt wel duur uit geweest ja. Het zal niet geholpen hebben dat het werk in twee delen is uitgevoerd en dat de kabel onder mijn huis door moest en via 10 meter tuin naar de carpoort moest.

    @Hans; er zijn wel sites waar je jouw eigen aansluiting op kunt delen met anderen. Of dat ook gebruikt gaat worden zal liggen aan de locatie waar je laadpaal staat, verwacht ik.

    @Rogier; Mooie aanvullingen. Toen ik na laadpalen keek waren de alternatieven allemaal een stuk duurder. Ik ben erg blij met mijn eenvoudige Tesla charger.

  10. Rogier
    Rogier schreef op dinsdag 17 december 2019 om 11:26

    @Hans: oplaadpalen.nl is een site die door mijn laadpaalleverancier werd gebruikt om mij aan te melden. Raadpleeg eens de jouwe. Let op: laat ze wel een tarief voor gastgebruik instellen icm verplicht RFID gebruik, om gratis gebruik te voorkomen.

  11. chiang
    chiang schreef op dinsdag 17 december 2019 om 12:37

    goed artikel ... ik moet toch echt mijn meterkast gaan vervangen... ook loadbalancing maar stroom blijft eruit springen... ze hebben nu de toevoer stroom verlaagd zodat ik stroom heb tot er nieuwe kast hangt. vraagje .... is bij jullie de groep in de meterkast van de paal op de hoofd schakelaar of aardlek schakelaar aangesloten ?

  12. Rogier
    Rogier schreef op dinsdag 17 december 2019 om 12:48

    @Chiang: bij mij op een nieuwe aardlekschakelaar/installatieautomaat (want ik had er geen over). Alle goede installateurs kiezen voor een aparte aardlek, alleen voor je laadpaal. Als de aardlek van de paal er uit knalt, blijft daarmee de rest functioneren.

  13. Mike
    Mike schreef op dinsdag 17 december 2019 om 12:48

    @Chiang: een laadpunt dient voor zover ik weet z'n eigen aardlekautomaat te hebben (dus zekering incl. eigen aardlekschakelaar). En verder per (max) 4 (huis)groepen telkens een eigen aardlek. En de hoofdschakelaar legt ALLES in één keer lam. Zo is het bij mij gedaan. Dus 8 groepen met 2 aardleks en 1 (3-fase) aardlekautomaat voor de auto, en daaronder, voor alles, 1 hoofdschakelaar.

  14. Pascal
    Pascal schreef op dinsdag 17 december 2019 om 21:42

    18 inch zijn je velgen. Mooie kleur rood verder.

    Bij ons thuis zat er geen plek meer in de meterkast om de loadbalancers te plaatsen. Bleek dat de digitale stroommeter in contact met de newmotion laadpaal deze taak prima kon waarnemen. En dat werkt ook goed. Inductie en oven aan, en het laden gaat op max 8 ampere.

    Verder laadt mijn lease M3LR aan 16ampere 3 fase met 68 km/h. Bijzonder dat je niet boven de 60 uit komt.

  15. Henk Baarbé
    Henk Baarbé schreef op woensdag 18 december 2019 om 00:10

    In het blad van de vereniging Eigen Huis las ik een soort ingezonden brief waarin werd beweerd dat bij het laden van een elektrische auto zoveel warmte vrijkomt dat er gevaar voor brand bestaat. En dat de brandweer dan niet kan of wil blussen omdat je een elektrische auto niet zou kunnen blussen als die in brand staat.

    Ik heb een Tesla lader voor mijn Model 3, en wordt nu door andere bewoners op het brandgevaar aangesproken, terrwijl ik een en ander door een door Tesla aanbevolen installatiebedrijf heb laten aanleggen.

    Hoe kunnen we deze onzin ontzenuwen?

    afbeelding

  16. Elja Trum
    Elja Trum schreef op woensdag 18 december 2019 om 09:27

    @Pascal; dit zijn mijn wintervelgen. knipoog
    Ik heb ook de 19 inch velgen bij mijn zomerbanden.

    @Henk; De brandweer kan gewoon goed omgaan met elektrische auto's. Zij krijgen hier ook speciale trainingen voor.

    Ik denk dat je het beste kunt wijzen op wat officiële bronnen zeggen. Bekijk bijvoorbeeld deze pagina van het RVO en dit verslag van TNO.

    De conclusie is duidelijk: elektrische auto's zijn net zo (brand)veilig als gewone auto's.

  17. Prem
    Prem schreef op woensdag 18 december 2019 om 12:54

    Voor loadbalancing (ter voorkoming, dat zekeringen uitvliegen) en voor een overzicht van hoeveel energie je in een bepaalde periode voor de auto hebt gebruikt, heb ik een Maxem in de meterkast laten plaatsen.

  18. Elja Trum
    Elja Trum schreef op woensdag 18 december 2019 om 13:13

    @Prem; Ik heb zo'n Maxem ook overwogen. Uiteindelijk had ik het idee dat de Model 3 er niet zoveel baat mee zou hebben. Bij een Model X (die kan -geloof ik- nog sneller laden) was er meer voordeel.

    Zeker omdat mijn plan ook al was 's nachts te laden was ik niet zo heel bang voor vliegende zekeringen. Is me ook nog nooit gebeurd.

    Als je verwacht veel te laden op momenten dat er ook veel andere elektrische apparaten aanstaan, dan is het de extra kosten wellicht wel waard.

  19. ivar
    ivar schreef op woensdag 18 december 2019 om 16:23

    Hoi
    misschien rare vraag... maar kan ik met een kona ev ook opladen bij de diverse tesla laadpunten?
    Zou zoveel makkelijker zijn... Heb helaas ( nog) geen tesla.

  20. Elja Trum
    Elja Trum schreef op woensdag 18 december 2019 om 16:39

    @Ivar; Niet bij de Superchargers, die werken alleen bij Tesla's. Tesla staat overigens wel open voor samenwerking, maar daar hebben andere autofabrikanten (nog) geen gebruik van gemaakt.

    Veel 'destination chargers' zijn gewoon laadpunten waar je met elke auto (met een type-2 aansluiting) op 11 kW kunt laden.

  21. Renato
    Renato schreef op donderdag 19 december 2019 om 16:15

    Ik mis nog de stroomnet balancer Jedlix, nu al jaar in gebruik, bespaar je nog een paar centen, en je kan instellen wanneer je normaal vertrekt en zo.
    Zelf laad ik met gewoon 1 fase 16A, maar kan tot 32A omdat ik de TWC op een kookgroep heb aangesloten, 's-nachts zou dat geen probleem zijn. Rij zo'n 140 km/dag.

  22. Marko
    Marko schreef op donderdag 19 december 2019 om 22:57

    Beste Elja, enige tijd geleden zag ik een filmpje van je over het 'herfstklaar' maken van je model 3. Je liet extra rubber strippen aanbrengen en een speciaal rooster op de luchtaanvoer onder de frunk. Hoe bevalt dat? Ik merk nu dat er zich nogal veel vuil en modder tussen de achterdeuren en de sponning verzamelt

  23. Elja Trum
    Elja Trum schreef op vrijdag 20 december 2019 om 09:14

    @Marko; ik moet eerlijk toegeven dat ik niet meer bij het luchtrooster gekeken heb, maar misschien wel goed om nog te checken. vrolijk

    De rubber strippen (ik moet daar nog een artikel/filmpje over maken) bevallen goed. Er komt nog steeds wel vuil tussendoor, maar ik heb het idee dat het een stuk minder gebeurd. Daarbij is de auto er voor mijn gevoel iets stiller op geworden (al is dat lastig goed te bepalen).

  24. JPB
    JPB schreef op zondag 18 juli 2021 om 21:01

    Hoi,

    Zit te kijken naar mijn eerste Tesla M3 zakelijk (in mn BV). Maar ik heb een vraag over thuisladen.
    Als ik geen extra meter voor de thuislader heb, kan ik dan in de APP bv (eventueel) zien hoeveel ik heb geladen bij een specifieke (lees thuislader) paal? Maw is er een statistisch overzicht of andere specificatie waarmee je kan zien waar je precies hoeveel hebt geladen? Dat bespaart dan eventueel weer een thuislader vrolijk
    Ik kan het niet vinden in de app reviews maar wellicht dat jij het weet als ervaren M3 rijder.
    Alvast bedankt voor een eventuele reactie

  25. Elja Trum
    Elja Trum schreef op zondag 18 juli 2021 om 21:29

    @JPB; Nee, je kunt dat niet in de app zien.
    Je kunt wel het verbruik van je auto terugkijken, maar dat is niet gespecificeerd in hoe er geladen is. Dus daar komen alle laadsessies samen.

    Bovendien mis je dan wat stroom. Bij het laden zijn er namelijk laadverliezen. Die worden wel gemeten door de extra kW meter, maar niet door de auto.

    Die circa 80 euro voor zo'n extra meter zijn uiteindelijk ook de kosten niet, lijkt me.

    Of je kunt voor een andere lader gaan, veel laders hebben wel de mogelijkheid exact bij te houden hoeveel er geladen wordt. Alleen zijn andere laders dan vaak weer duurder dan de Tesla lader.

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Algemeen

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.